donderdag 1 april 2010

Extremisten verhinderen islamdebat in Antwerpen

Tientallen jonge allochtonen maakten woensdagavond amok in een aula van de Universiteit Antwerpen (UA). De bekende Nederlandse schrijver Benno Barnard zou er een lezing over de islam geven. Die lezing kon uiteindelijk niet doorgaan.
Op uitnodiging van de vrijzinnige dienst van de UA zou Benno Barnard (foto), bekend om zijn kritiek op de islam, gisteravond een lezing houden onder de titel 'Lang leve God. Weg met Allah'.
Barnard: "Er zaten tachtig mensen in de zaal, van wie de helft in gewaden. Ik was nog geen twee zinnen ver toen iemand riep 'je maakt geen grappen over de islam'. Daarna begon de hele groep 'Allah akhbar' (Allah is groot) te roepen." De jongeren bestormden vervolgens het podium.
De politie, al discreet aanwezig op de Stadscampus van de universiteit, riep versterking op. De organisatie zette het debat stop. Niemand werd opgepakt. Barnard is diep teleurgesteld. "Zonder de politie en mijn eigen lijfwachten lag ik nu in het ziekenhuis."

Bekijk een filmpje via YouTube:


http://www.youtube.com/watch?v=TQWjmHl7U9Y&feature=player_embedded

Sharia4Belgium
De confrontaties met radicale moslims, zoals afgelopen week nog plaatsvonden tijdens de lezing van Dhr. Barnard aan de Universiteit van Antwerpen, leiden tot veel uiteenlopende discussies. Dat viel mij onder andere ook op tijdens een gespreksavond georganiseerd door Liberales met Ayaan Hirsi Ali. Wat vaststaat is dat het een uiterst moeilijk maatschappelijk debat is.
Ik heb verwezen naar het incident met de aanhangers van Sharia4Belgium dat plaatsvond nog voor Dhr. Barnard aan zijn lezing kon beginnen. Wel, men mag niet dulden dat aan het recht op vrije meningsuiting wordt getornd en men moet in dat verband tegen dergelijk handelen optreden.

Men mag de handelingen van radicale moslims niet beschouwen als de algemene zienswijze van alle moslims. Uiteindelijk heeft het verleden ons bewezen dat beslissingen genomen uit angst of vrees geen goede beslissingen zijn. Volgens het Europees Hof voor Rechten van de Mens moet men tevens een legitiem doel nastreven.

Sarah Dawoud - moslima

3 opmerkingen:

Gim zei

Leesvoer...

http://www.answering-islam.org/Dutch/l/godofallah.htm
_

Gim zei

Leesvoer...

http://www.uitkijk.net/chaos.php?subaction=showfull&id=1269708052&tit=Erger%20dan%20in%20de%20oorlog,&archive=&ucat=4&
_

E.R. zei

Ik ken een paar van dat soort schrijvers. Indertijd, toen ze "student" waren, waren ze de eersten om het Vlaams Blok ergens het spreken te beletten. Je weet dat ik geenszins een Vlaams Blokker ben, maar toen anti-islam nog niet de core-business was van het VB, waren zij de eersten om de vrije meningsuiting te beperken. Aan mijn VUB bv. was elk debat waarbij een lid van het VB (of aanverwante organisatie) in het panel zat bij intern reglement verboden. Ik zat in die VB-commissie en heb daartegen gestemd. Diezelfde lieden die toen tegen het VB waren, janken nu dat ze in hun meningsuiting worden beperkt. Het spijt me: maar dat soort lieden vind ik schijnheilig.