maandag 21 december 2009

Kerst...

Kerst... tijd om iedereen een vrolijk feest te wensen, zomaar vrolijk of zalig, naar keus.
Een nieuw lief, een toffe job, een wolk van een baby, een grotere wagen dan die van de buren, een ruimer huis om nog meer onnodige zaken in op te slaan, dat is pas over een week, met nieuwjaar.
Ik zal me ook bezondigen aan het sturen van wensen voor een fantastisch 2010, en ik zal het menen ook, hoe absurd het moge zijn, mensen die ik graag mag wens ik dagelijks het beste, niet enkel op voorgeschreven data.
Als het woord hypocrisie op zijn plaats is, is het wel in deze periode.
Men koopt dure geschenken die niemand nodig heeft met geld dat we zelf kunnen gebruiken, we (vr)eten ons te pletter, de champagne (die we niet eens lusten) vloeit rijkelijk, want het is feest!
Onze kaken krijgen kramp van het voortdurend glimlachen, mensen waar je niet omgeeft en waaarvan je weet zij evenmin om, jou vliegen je rond de hals en geven je minstens drie zoenen, gelukkig belanden de meeste in de lucht.
Sommigen nodigen een eenzame uit, schijnt te horen bij de kerstboom, dat hun bloedeigen moeder alleen zit met haar herinneringen zal ze kalkoen wezen. Geen worst op de kerstdis.
Iedereen schrijft alvast alle goede voornemens voor 2010 op, stel dat je ze al tegen 1 januari zoudt vergeten zijn!
We zouden beter een lijst maken van de goede voornemens anno 2009 die we niet volbrachten, het lijstje zou aanmerkelijk korter zijn.
Dan heb je de goede katholieken, die gaan naar de middernachtmis, dan zijn ze daar weer vanaf tot pasen.
Loop je iemand tegen het lijf dan zijn ze dezer dagen steevast zwaar beladen met kadootjes, je weet wel, die moeten onder de kerstboom, vreemd genoeg zeggen ze allemaal: "ik zal blij zijn als de feestdagen voorbij zijn."
Niemand zegt ooit: "ik verlang naar kerst e/o nieuwjaar", alleen jongeren die een paar uur langer mogen uitgaan op oudejaar kijken daar naar uit.
Gelukkig zijn er nog de kleintjes, die kijken met stralende ogen naar de glans en glitter en verheugen zich op de kadootjes, het mogen opblijven tot de oogjes toevallen.
Zelf distancieer ik me van dat feestgedoe maar geloof me, ik gun jullie van harte prettige feestdagen.
Suzanne.

4 opmerkingen:

Eric R. zei

Schitterend !

Nathalie zei

Wij wensen al jouw (blog-)vrienden een vredige kerst.
Nathalie+John+Jonathan+Raïza+Gipsy+Loesje...

Anoniem zei

Kan ik mij in vinden, goede blog overigens.
David D.

Anoniem zei

mooi en idd, laat vooral de kindjes hun ogen schitteren, zij zijn de toekomst. En geef ons dan weer een jaar rust en vrede;-)))))))
Marleen