vrijdag 4 december 2009

J. E. Agence 'Service'


Het zou van zelfkennis getuigen als bewuste agence het woord service schrapt.
Even een waar gebeurd verhaal:
Een goede kennis van mij besloot Brussel te verlaten voor Oostende.
Er zit hier namelijk meer jodium in de lucht. :-)
Na diverse agentschappen met een bezoek te hebben vereerd besloot hij dat agence E. volgens hem de vriendelijkste bedienden had.
Om een lang verhaal kort te maken, na bezoek aan een appartement waar nog een huurder woonde besloot hij dit te huren.
We schrijven oktober... de huurder verzekerde dat hij begin november al zou verhuisd zijn. Uiteraard had hij het recht er te blijven tot 30/11.
Doch onze toekomstige Oostendenaar kreeg een mail van het agentschap dat hij op zaterdag 28 november vanf 14:00 de sleutel kon ophalen mits een fax van de verzekeringsmaatschappij ( dat brandverzekering betaald was) betaling van de service, de huur voor december...
Na aan al de vereisten te hebben voldaan, belde hij naar het agentschap en het werd bevestigd de zaterdag zou de sleutel klaarliggen vanaf... 14:00.
De nieuwe huurder betaalde de politie in Brussel én in Oostende om de straat verkeersvrij te maken op zondag 29/11. De verhuisfirma zou om 10:00 klaarstaan in Brussel. Er zouden tevens vrienden komen om het appartement ter plaatse nog een beurt te geven zodat alles netjes achtergelaten kon worden.
De zaterdag kwam... geen sleutel!
Die zou pas ter bechikking zijn op 30/11 om 16:00.
Na heel wat gepalaver heen en weer kwamen we met het agentschap geen stap verder, ze weten de fout aan de huurder!
Ze wisten het van de vrijdag want die huurder was niet komen opdagen, maar even verwittigen kwam niet in ze op.
Voor alle duidelijkheid: ik heb persoonlijk van de heren (die moesten toegeven ) te horen gekregen dat ze in de fout gegaan zijn door de huurder te geloven.
Trouwens de mail is opgeslagen.
Van pure schaamte hebben ze dan de sleutel van de voordeur gegeven zodat de verhuis kon doorgaan en alles in de gang kon gezet worden.
Bon, wij naar de huurder, die had naar zijn zeggen een appeltje te schillen met het agentschap, met de eigenaar en patati en patata.
Gepraat als Brugman, zelfs de huurder aangeboden hem die dagen te vergoeden, als hij op z'n minst een lege kamer kon ter beschikking stellen.
Hij zou bellen want daar moest hij over nadenken!
Wetende dat hij een mens dakloos liet heeft hij toch niet gebeld.
Een echte gentlemen die meneer S. (vorige huurder)
De maandag... rond 16:00 een voicemail van het agentschap, de sleutel kon pas de dinsdag afgehaald worden vanf 10:00.
Ik beschrijf niet de hectische toestanden die ontstonden dankzij het agentschap, laat het volstaan met te zeggen dat service kennelijk iets anders betekent dan ik dacht.
De huurder heeft dus de sleutel 's avonds 'laat' in de bus van het kantoor geworpen, ondanks de verzekering dat hij de sleutel ten laatste onm 16:00 ging deponeren, kantoor sluit om 17:00.
Hoe hij de boel achtergelaten heeft willen jullie vast niet horen. In elk geval zal één rol vuilniszakken niet voldoende zijn!
Waarom schrijf ik dit?
Omdat er bijna niemand meer te vertrouwen is!
Hoe kunnen mensen moedwillig een medemens zo de duivel aandoen?
Ondertussen is de bewoner eindelijk in zijn woonst kunnen trekken, als het uitgemest is kan hij beginnen met inrichten.
Dit is beknopt geschreven, de emoties kunnen jullie je wel indenken, gelukkig bestaan er nog mensen die het woord vriendschap niet ijdel gebruiken en zo is alles nog redelijk goed afgelopen voor onze vriend.
.

A gentlemen's agreement.
Twee zakenmannen schudden handen tijdens een gentlemen's agreement. Het is een informele overeenkomst tussen twee of meer partijen.
Het kan schriftelijk, mondeling, of gewoon opgevat als onderdeel van een stilzwijgende overeenkomst volgens afspraak of via wederzijds voordelige etiquette.
De essentie van een gentlemen's agreement is dat zij vertrouwt op de eer van de partijen voor de vervulling, in plaats van op enigerlei wijze uitvoerbaar (door de overheid). Het is daarom, los van een wettelijke overeenkomst of contract, die kan worden gehandhaafd indien nodig.

Een man een man, een woord een woord.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Suzie, wat een idee om een immokantoor te vertrouwen, die denken enkel en alleen aan geld!!!
J.K.

E.R. zei

Een dikke merci, maar doorheen de ganse zaak heb ik toch geleerd dat er wel mensen zijn waar je kunt op rekenen (zoals jij) en die belangeloos voor je in de bres springen, uit vriendschap en gewone "vulgaire" menselijkheid.

Anoniem zei

Ik heb er nog zo gekend, ze starten met een klein kantoortje en voor je het weet hebben ze een ultra groot modern kantoorgebouw.
Met menslievend te zijn kom je daar niet!
Kleintjes geven service, hoe groter ze worden hoe minder want dan telt enkel hun geldbeugel.
Jean-Jacques.