maandag 6 oktober 2008

Volksverhaal...

Deze prachtige tekening van Ans Markus (even googelen) bracht me spontaan dit verhaal in mijn gedachten:

Een grootmoeder woonde samen met haar dochter en kleinzoon.Toen ze oud en zwak werd, veranderde ze van een trouwe hulp en toeverlaat in een constante bron van ergernis.Ze brak borden en bekers, maakte messen weg en morste water. Op een dag stuurde de dochter, geërgerd omdat de oude vrouw weer een kostbaar bord had gebroken, de kleinzoon uit om voor zijn grootmoeder een houten bord te kopen.

De jongen aarzelde, want hij begreep dat een houten bord een vernedering zou zijn voor zijn grootmoeder. maar zijn moeder drong aan, dus hij ging. Hij kwam terug met niet een maar twee houten borden.

"Ik had je toch gevraagd om één bord te kopen," zei zijn moeder. "Heb je me niet verstaan?"

"Jawel" zei de jongen. "maar ik heb het tweede bord gekocht zodat er ook een voor jou zou zijn, als je oud wordt."

Volkse wijsheid.

Geen opmerkingen: