maandag 9 november 2009

Gezin treft thuis slapende illegalen aan

Een leegstaand buurpand werd intussen uit voorzorg dichtgemetseld. dji
.
Steeds meer sans-papiers kraken tweede verblijven en leegstaande panden in Oostende.
OOSTENDE - 'Hadden ze zich gedragen als goede huisvaders, dan had ik nog begrip kunnen tonen', zegt Veerle B. Maar de illegalen die ze aantrof in haar woning in Oostende, hebben er een puinhoop van gemaakt. 'Speelgoed vernielen gaat écht te ver.'
Veerle B. (42) klinkt nog verbaasd als ze haar verhaal doet. En machteloos. Begin deze week beleefde de Oostendse met haar twee jongste kinderen de schrik van haar leven. Toen ze thuiskwam, ontdekte ze dat illegalen haar woning hadden ingepalmd. Al enkele dagen, alsof het huis in de Kaaistraat 30 het hunne was.
'Die mannen lagen daar gewoon te slapen. Ik ben meteen naar buiten gelopen en heb de hulpdiensten gebeld. We verbleven sinds 19 oktober in onze tweede woning in Daknam. Ik had me onze thuiskomst anders voorgesteld', zucht Veerle.
De ravage was enorm. De hele inboedel was vernield en er werd heel wat gestolen. Dat de inbrekers ook het speelgoed vernielden van hun vier kinderen Aline(13),Emilie(12)Pieter-Paul(7) en Johannes(6), zit Veerle en haar man Eric J. (52) hoog. 'Hadden ze gelogeerd als goede huisvaders, dan had ik misschien nog wat begrip getoond. Sommige mensen zonder papieren hebben het niet gemakkelijk. Maar dit gaat veel te ver. Nieuwe donsdekens van Samson en Gert, handschoenen van de Teletubbies, mutsen, sjaals, Legoblokken, een Barbiehuisje, een Wii-console, een plooibedje: alles werd op het dak gegooid of is verdwenen.'
'Het is verschrikkelijk om dit als moeder te moeten uitleggen aan je kinderen. Ik kom als leerkracht Gelijke Onderwijs Kansen vaak in contact met mensen zonder papieren en heb ervaren dat je met wederzijds respect veel kan bereiken. Maar wat wij nu meemaken, is allesbehalve respectvol.'
Veerle en haar gezin zijn niet de enige slachtoffers. De krakers plunderden de twee andere woningen in het gebouw en bezochten de omliggende leegstaande panden. Een bouwpromotor liet intussen de gelijkvloerse verdieping van het aanpalende gebouw dichtmetselen.
De angst groeit in Oostende. 'Ik heb hier altijd graag gewoond, al twintig jaar', zegt Veerle. 'Maar door de vele leegstaande woningen in de buurt groeit een onveiligheidsgevoel. Ik kan blijkbaar niet meer weggaan of er worden ramen en deuren geforceerd. Ik weet niet of ik hier ooit nog zal durven te slapen. Mijn woning is nu overal dichtgetimmerd. De brandweer heeft ons goed geholpen. Samen met de politie verdienen zij een pluim. Voor hen is dit dagelijkse kost en ze kunnen niets doen.'
Philip Caestecker, korpschef van de lokale politie, bevestigt de stelling van Veerle Baeyens. 'Het is dweilen met de kraan open. Vijfennegentig procent van de opgepakte illegalen moeten we na kennisgeving aan de dienst Vreemdelingenzaken vrijlaten. Ze krijgen alleen een brief met de vraag om het grondgebied te verlaten.'
'Heel wat illegalen hebben we al meerdere malen opgepakt. Frustrerend en tijdrovend. Soms pakken we er twintig per dag op. Dat brengt een heel pak administratie met zich mee. Uren werk, meestal zonder resultaat. De drie daders van de Kaaistraat werden opgepakt. Ook zij liepen enkele uren na de feiten al opnieuw rond.'
Minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom (Open VLD) bracht vorig jaar een bezoek aan Oostende om de problematiek te bespreken. Volgens Caestecker is er sindsdien nog niet veel veranderd. 'Op korte termijn zagen we een verbetering, maar er is geen structurele oplossing op lange termijn. We treffen steeds meer illegalen aan in leegstaande gebouwen of tweede verblijven, maar het lokale bestuur staat machteloos. Dit is een nationaal en zelfs internationaal probleem.'


Dominique Jauquet

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik blijf het standpunt verdedigen dat 'illegalen' niet bestaan, doordat je op deze wereld bent ben je legaal aanwezig. Een schoft edoch is een schoft en dat heeft niets met kleur, ras of nationaliteit te maken. Andere mensen hun huizen kraken en daar vernielzuchtig te werk gaan...je bent een schoft als je dat doet, punt. Een leegstaand krot weer leefbaar maken en er fatsoenlijk wonen, wel, dan ben je goed bezig. Ik ben even afkerig tegenover zinloos geweld, vernielzucht, diefstal enz maar het gaat om individuen, schrijnend dat dat steeds automatisch gelinkt wordt aan zogenaamde, onbestaande illegalen en vreemdelingen, mensen die we niet kennen dus. Tegenover die misdadige praktijken van enkelingen staan massa's mensen die het goed menen en gewoon op zoek zijn naar een beter leven, iedereens goed recht mijn gedacht. Maar dat is helaas niet aan de media besteed en dus zullen we er nooit uitgeraken, omdat we er ook nooit van horen.
Marleen

Suzanne zei

Tja, ik zou niet graag thuiskomen en mijn inboedel vernield vinden, temeer de mensen die het overkomen is net als jij denken!
Uiteraard zijn het altijd de negatieve zaken die in de krant komen, zie je ze al schrijven: in het park lag een illegaal gezellig te ronken op een bankje.
Hij had een broodje 'gekregen' en strooide bij het ontbijt kruimeltjes voor de eendjes...

Anoniem zei

Ik zou ook niet graag zo thuiskomen, ik word ook niet graag overvallen, tja, onaangename dingen, wie houdt daarvan? Niemand. Maar idd, er zou wel eens wat meer aandacht mogen gegeven worden aan de positieve innitiatieven, genomen door de groep mensen die verdoemd wordt door het grote publiek. Want ze zijn er zeker.
Marleen