woensdag 25 februari 2009

Geen sprookjes over leven na de dood.


wo 25/02/09 14:30 - De controversiële Vlaamse filosoof Jaap Kruithof is overleden op 79-jarige leeftijd. Tot 1995 doceerde hij het vak ethica en waardenfilosofie aan de UGent. Hij wordt in het rijtje van de drie grote Vlaamse filosofen ondergebracht, naast Etienne Vermeersch en Leo Apostel.
Kruithof was een man van vele talenten. Toen hij jong was, wou hij dominee worden, maar hij verloor zijn geloof en legde zo de basis voor zijn atheïsme.
Daarna besloot hij het in de muzikale wereld te proberen als pianist en componist, maar zijn zenuwen speelden hem parten.
Kruithof ging daarom geschiedenis en later filosofie studeren aan de universiteit van Gent.
Hij stond samen met Leo Apostel aan de wieg van de vakgroep Moraalwetenschap aan de universiteit van Gent en bleef er doceren tot 1995.
Hij was ook actief betrokken bij de oprichten van het Humanistisch Verbond en schreef boeken over arbeid en het neoliberalisme.
Kruithof was een geducht tegenstander in debatten. Sinds de jaren zestig voerde hij een kruistocht tegen de consumptiemaatschappij, de verloedering van de economie en de milieuvervuiling.
Kruithof was het prototype van de dwarsligger en een van de eerste progressieve mensen in Vlaanderen.
Het programma "Histories" wijdde in 1999 nog een documentaire aan hem.Over een leven na de dood maakte hij zich weinig illusies.
"De sprookjes over een leven na de dood wil ik niet. Ja, ik ben lastig, ik zeg vaak neen. Ik heb mijn moreel en psychisch denken wel vorm kunnen geven in mijn leven, maar dat een mens ook in het spirituele rust kan vinden, geloof ik niet. Het is een eeuwig zoeken, en nooit definitief vinden. "

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Er is (wel) leven na de Dood !

Check it out...

http://www.youtube.com/watch?v=H6uPe7Euzd8

Mechelaar

:-D

Suzanne zei

The max!

Anoniem zei

én wat dan nog, als er inderdaad niks is na de dood... Is het hoedanook, (gelovig in om het even wat, of helemaal niet) niet wie je bént en wat je doet in je Léven dat télt?...Wat "men" na verloop van tijd nog over jou wéét, denkt, misschien nog eens vertelt....

Al is er maar één die nog es met een stille glimlach aan je denkt.

Suzanne zei

Ik kom eens aan je tenen trekken als ik dood ben!