dinsdag 12 juli 2011

Opinie, historica Amanda Kluveld

http://nl.wikipedia.org/wiki/Amanda_Kluveld


Het Verenigd Koninkrijk is de afgelopen 50 jaar onherkenbaar veranderd. Het overwegend christelijke land werd overspoeld door een groeiende moslimbevolking, die gericht is op het bewaren van de islamitische identiteit en zich wil beschermen tegen de satanische waarden van de tirannieke Britse regering.
De 2,8 miljoen moslims zijn de gehele infrastructuur van Groot-Brittannië aan het veranderen. Moskeeën, islamitische scholen, sharia-rechtbanken en islamitisch eigendom van bedrijven zijn nu een integraal onderdeel geworden van het Britse landschap.
    
Bovenstaande tekst is niet van mij afkomstig maar van de website van de Britse islamitische organisatie Muslims against Crusades (MAC). De woorden vormen de introductie van het 'Islamitische Emiraten Project', dat tot doel heeft om moslimgemeenschappen in Groot-Brittannië om te vormen tot onafhankelijke islamitische staten onder de sharia, te beginnen met Dewsbury, Bradford of Tower Hamlets. Er staat een poster bij afgedrukt. Tegen een gele achtergrond staat in vette letters 'U gaat een gebied binnen waar de sharia geldt.' Verboden te gokken, verboden muziek te maken of concerten te houden, verboden alcohol te drinken en zo meer: 'Islamic rules Enforced'.
     
'Wij zien dit als een radicale, maar zeer realistische stap in het hart van West-Europa, die inshaa'allah de weg zal effenen voor de wereldwijde dominantie van de islam.' Meer informatie volgt, staat eronder. Wie dat wil kan een telefoonnummer bellen om meer te weten te komen. In het bijgaande pamflet van MAC worden moslims opgeroepen om alleen handel te drijven met geloofsgenoten en zich in het algemeen niets aan te trekken van de omringende samenleving. Moslims wordt afgeraden in het leger te dienen of bij de politie te gaan. Alleen aan dat wat islamitisch is mag worden deelgenomen.

Toen ik dit las dacht ik, hier trap ik mooi niet in. Dit is satire. Het is een grap die tot doel heeft om het vertoog van islamcritici en anti-islamitische stromingen te persifleren. Het is spelen met de angst voor islamisering. Ik vond dat wel grappig. Ik vind het niet erg om op basis van een persiflage na te denken over mijn eigen standpunten en wat daar mogelijk aan schort of bijgesteld zou moeten worden. 

Straks komt er natuurlijk een of andere kunstenaar, die verklaart dat hij met dit project stelling wil nemen tegen de vooroordelen over de islam in de Britse samenleving. Die kunstenaar maakt dan een mooie website waarop hij ingaat op de verschillende hijgerige reacties die hij kreeg van de diverse media. En hij zal laten zien dat allerlei 'gematigde' moslims uitermate geschokt waren bij het lezen van zoveel radicaliteit van geloofsgenoten. Na afloop van het project zou er een echte dialoog ontstaan tussen burgers van verschillende levensovertuiging met als uitkomst dat men gezamenlijk al het wenselijke zou doen om islamitisch extremisme te bestrijden. Goed gekozen trouwens dat pathetische 'moslims tegen kruistochten'.

Dat dacht ik. Ik zit nu al dagen te wachten op het nieuwsbericht waarin de kunstenaar zich bekend maakt. Ik hoop dat hij dat snel doet. Want nu denken er misschien mensen dat er echt zulke radicale moslims gebruik maken van onze vrijheid van meningsuiting en andere grondrechten om hun weerzinwekkende opvattingen te verspreiden. Ik wacht, maar met ieder uur dat voorbij gaat, verlies ik een beetje van mijn hoop. Misschien heeft de kunstenaar dat ingecalculeerd. Ja, dat zal het toch wel zijn? 

Geen opmerkingen: