dinsdag 16 februari 2010

De tijd van toen...

Heden...
1924...IBIS werd in 1906 gesticht door de latere Koning Albert I.
Het was uit grote sociale bewogenheid dat Z.K.H. Prins Albert zich het lot aantrok van de kinderen uit de vissersfamilies. De vissers waren destijds de armste en meest verwaarloosde sociale klasse. De Prins wilde hun onderwijs en vorming verbeteren door o.m. de weeskinderen uit de zeevisserij al jong op te vangen en hen een geavanceerde vorm van beroepsonderwijs te geven.

Bekijk de film uit 1952:

Meer weten? Klik op de link:

1 opmerking:

Marleen zei

ik ken iemand die in dat weeshuis gezeten heeft, de bedoeling mag dan al goed geweest zijn, de realiteit...liet wat te wensen over. Allang geleden dat ik hem nog gezien heb, was een kennis van in het begin dat ik in Oostende woonde, heb hem via Gent leren kennen;-))). Als ik hem nog eens tegenkom zal ik, als hij bereidt is erop te antwoorden wat vragen stellen en die doorgeven.