woensdag 19 mei 2010

Leven onder sluier was verschrikkelijk.


BERN - Een Zwitserse moslima heeft een boek geschreven over haar leven onder een nikab. Voor tegenstanders staat de sluier symbool voor de onderdrukking van de moslima. De vrouw zegt dat ze door het dragen van de nikab haar identiteit verloor maar toch is haar boek geen afrekening geworden met haar godsdienst.

Zeina getuigt vandaag in de Zwitserse krant Blick. De vrouw was gehuwd met een fundamentalistische moslim. Hij verplichtte haar om een nikab aan te trekken. Voor de jonge vrouw was het een marteling. "Plots was ik niets meer dan een soort schaduw zonder naam of identiteit. Ik was ook mijn gezicht kwijt", aldus Zeina. Toen haar man haar het kledingstuk 'cadeau' deed, weigerde ze om het aan te trekken. "Omdat ik wist dat er geen weg meer terug was. Als je een keer de sluier aangetrokken hebt, dan heb je geen keuze meer."

En zo droeg ze jarenlang de nikab. Haar leven nam een andere wending. Ze kwam nauwelijks nog buiten, een zeldzame keer ontmoette ze andere moslima's. "Maar ik kon mezelf niet zijn bij hen. Ze waren allemaal gewonnen voor de nikab. Er was geen ruimte voor discussie." Op straat kreeg ze alleen maar goedkeurende blikken van moslims. De Zwitsers hadden moeite met haar klederdracht. Ze vonden de nikab aanstootgevend, provocerend. Vaak werd ze uitgescholden voor "misbaksel" en "dracula".

Met haar man kon ze er niet over praten, hij was veranderd. "Toen we trouwden was hij helemaal niet zo fanatiek." Maar plots kwam haar man onder invloed van een fundamentalistische groepering en hij werd agressief. Hij sloeg Zeina steeds vaker maar ze zweeg uit liefde voor hun kind. Op een dag zag een buurvrouw haar zonder sluier. Zeina was net bont en blauw geslagen. De buurvrouw sprak op haar in, ze hoefde dit niet langer te pikken. "Toen realiseerde ik me dat ze gelijk had en ik besloot om samen met mijn kind te vluchten."

Zeina dook onder en staat doodsangsten uit. Ze weet verdomd goed dat haar man een zoektocht begonnen is. De confrontatie met de spiegel was schokkend. "Plotseling zag ik mezelf terug zonder nikab, ik leek wel een fantoom."

Binnenkort verschijnt het boek met haar verhaal. Toch is het geen pleidooi geworden tegen de islam. "Ik heb dit boek niet tegen de islam geschreven maar voor de islam omdat moslims ook gelovig kunnen zijn zonder het dragen van een nikab", besluit ze.

Bron: AD-NL via Gimycko

2 opmerkingen:

Suzanne zei

Lijkt me een sereen geschreven boek, ik zal het kopen, of cadeau vragen, goed dat er moslima's zijn als Zeina want het zal meer indruk maken als het een moslima met ervaring is die schrijft dat het verschrikkelijk is te leven onder een sluier.

Sophie zei

Ik wacht tot het in de bib ligt. :-)