maandag 24 mei 2010

Belle Epoque


Belle Epoque

Hippodroomwijk… Oostende
prachtige belle-époque woningen
te bewonderen
jaarlijks herleeft de tijd van toen

heren in pitteleer met hoge hoed
begeleiden hoffelijk de in lange jurken
getooide dames, kunstige kapsels
onder de parasol

authentieke sjampetters
evenwichtige fietsers op een bicyclette
magnifieke oldtimers
orgeldraaier, caroussel

‘belle epoque bar’ heden absint
Eric die net als Pessoa porto lust
bracht een toast op Baudelaire,
Verlaine en Rimbaud

de geur van anijs
groenkleurig in de zon
klinkend op poëten
zin om te schrijven

een versgevangen visje
gebakken terwijl je wacht
groeten naar vrienden
Marleen en haar hond

kuierend langs brocante
boeken gekocht
hebbedingetjes spotgoedkoop
onweerstaanbaar

een dag om in te kaderen

Suzanita

opgedragen aan Marleen en Eric

11 opmerkingen:

Harold zei

Ik ben van de jugendstil
En van art nouveau
Maar ook van bauhaus
Je weet welke stijl ik heb,
Een van alle tijden
Ik leef mijn tijd voorbij,
Al lang voorbij en ik
Ga daarom maar door
En door en door en door

Suzanne zei

Harold, je bent een dichter!

Enkele reactie van op Dichttalent zei

*suzanita
dat klinkt als een onvergetelijke dag ! heerlijk toch ?
maar toast = een soort crackertje
toost is beter voor wat jij bedoelt.
groet en nog een vrolijk pinksteren - 24 mei 2010

*Belle Epoque - Suzanita
Dat is inderdaad een dag om in te kaderen, Suzanita.
Meestal spreken losse korte 'gegevens' in gedichten me niet zo aan, ben ik meer in voor enjambementen en zo, maar hier? hier móeten ze, al die momentopnamen, alsof je er met een fototoestel langsheen ging, mag best een oud Kodakske zijn, met een filmrolletje erin, en hier toon je de foto's, met gekartelde rand, zwart-wit misschien, of sepia, maar jij vertelt er de kleuren bij.

En weet je wat ik ook zo leuk vind? Dat je er gewone mensen bij betrekt, dat je daar ook een portretje van trekt.

Eric, die... maar vooral Marleen en haar hond, dat vind ik zo fris staan in deze pêle-mêle van belle-époque-kiekjes.

Met plezier gelezen, mooi gedaan!
scrib - 24 mei 2010

*P r a c h t i g
En wie de oude prentbriefkaarten kent, ziet het allemaal zo voor zich. Ik genoot van jouw Belle Epoque.
Warme groet, sunset
sunset - 24 mei 2010

E. zei

heel leuk "Belle Epoque" gedichtje, maar voor mij natuurlijk te herkenbaar

Odette zei

Prachtig gewoon! Ik word er stil van. Zeer mooi gebracht zoals het in die tijd verliep.....

Nog reacties van op Dichttalent zei

*suzanita
Leuk gedicht!
Ik zei gisteren tegen mijn man: ik zou ook moeten leren porto drinken, dan word ik misschien ook een groot dichter!!! ;-)
Jindoni - 24 mei 2010

*Proost!
op lange gedichten waar ik al over het heerste woord struikel -hik- maar wat geeft het? hik droom van pinksterbloemen en jij van Bel et Pok, proost! dat we nog maar lang van je werk mogen genieten -hik- en ik een pietsie meer, omdat ik je werk goed vind, proost!
Martini - 24 mei 2010

*suzanita
'een versgevangen visje
gebakken terwijl je wacht'
Leuk stukje.
Maaike Maris - 24 mei 2010

Marleen zei

Prachtig…en bedankt;-)

Suzanne zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Maaike M. zei

'een versgevangen visje
gebakken terwijl je wacht'

Leuk stukje.

Maaike Maris

Christina zei

Je kunt het Suzieke.

Nathalie zei

Prachtig! Ik was er vorig jaar wél bij en je gedicht brengt me zo terug in de tijd.