zondag 31 oktober 2010

November 2010

November 2010


Platgetrapte bladeren op de grond
vormen een veelkleurig tapijt
de geur van chrysanten hangt in de nevel
we herdenken de doden, vergeten 
even de levenden


Waterige zon komt  te voorschijn
belicht zacht de graven
naar mottenballen ruikende jassen
oude dames met een hoedje op 
respect voor de doden


Je babbelt met je gestorven dierbaren
antwoorden doen ze niet
ze krijgen bloemen en bezoek 
nooit hadden we tijd toen
ze hielden het tegoed.


Suzanne P. 

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Zoals steeds weer een heel mooi gedicht Suzanne!

groetjes,
Marleen

Odette zei

Voor mij is dit een trieste tijd... op 27 november is onze zoon verongelukt en dat draag je een heel leven mee. Vooral hij was zo jong nog 20 jaar zijn leven ging pas goed beginnen, toch troost ik mij met de mooie herinneringen en praat ik iedere dag met hem. Dit geeft je lieve gedicht goed weer Suzanne je kan de pijn niet wegnemen voor dit gemis nu al 17 jaar geleden.
Lieve groetjes en doe zo voort!
Odette

Suzanne zei

@Odette,
ik ben in gedachten bij je en sla mijn armen om je heen.
Suzanne

Odette zei

Het doet toch zo goed een goede vriendin te hebben zoals jij Suzanne die vooral begrijpt.....

Suzanne zei

Reacties op dichttalent:
*suzanita
Goed gedicht, Suzanne! De Allerheiligenstemming...
Jindoni - 31 oktober 2010

*Suzanita
Allerzielen gedicht.
Marion
marion spronk - 31 oktober 2010

*aan suzanita
Bijzonder neergezet Suzanita. Ik zou voor een andere titel gaan, maar je gedicht heb ik erg graag gelezen.
Fijne avond.
Ralph Pluim - 31 oktober 2010

*November 2010
ik heb dit gedicht ook graag gelezen
perry meer - 31 oktober 2010

*zit ik nog in de oktoberstemming
komt ze met november aanzetten
wat een bak zeg!
wel een goeie bak trouwens
lover - 31 oktober 2010
november 2010

*ik heb het al 70 keer gelezen, nou ja, 17 keer, nee dat is niet helemaal waar! maar 7 keer toch wel en ik vind het elke keer mooier worden... jah
ik kom morgen weer lezen!
want ik vind het mooi
hamster - 31 oktober 2010

*dan ook overmorgen
waarde behaarde
lover - 31 oktober 2010

*ja, ook overmorgen
en daarom hang ik hem bij mijn favo's
zo! de knoop is doorgehakt
hamster - 31 oktober 2010
de knop aangeklikt
ja, daar is die voor ja!
lover - 31 oktober 2010

*aan Suzanita
Mooi geschreven, Suzanne.
Moet het geen 'mottenballen' zijn?
Groet,
jaap van oostrum - 31 oktober 2010


@Jaap, je hebt gelijk, mottenbollen is typisch Oostends. :-)
suzanita - 1 november 2010

Nathalie zei

Dit vind ik mooi.
Even terugdenken aan wie we al verloren, ... dubbel zo blij met wie we nog hebben.
Ik hou van jou,XXX

Ivan Grud zei

#1 Ivan Grud 01-11-2010 04:12
1 Nov, ook hier in de Philippines een doden herdenking dag,graven worden geschoond, en bloemen gegeven, men is ingetogen uit respect voor den doden, heel mooi, en juist deze dag van toepassing , vr/gr Ivan Grud

Marleen zei

Zo'n mooie reactie via mail wil ik niemand onthouden.
Dankjewel Marleen.

Ik heb je gedicht overigens echt gewaardeerd, ik vond het meer dan zomaar een paar zoekende woorden van een amateur of beginneling, sommige van jouw gedichten zouden gerust mogen gepubliceerd worden. Deze keer stoort het me ook totaal niet dat er een beetje droevigheid inzit, het hoort bij het moment en het stemt eerder tot nadenken. Op een mooie manier heb je (voor mij toch) met weinig woorden, een gedicht is geen boek per slot, een volledig beeld geschapen van allerheiligen en allerzielen. Ik zag de herfst, ik zag de kerkhoven, de mensen zoekend achter een graf, de kleuren… Ik zag en voelde eigenlijk alles wat met deze tijd te maken heeft, en het had iets muzikaals, het deed mij aan een lied denken, en dan is voor mij een gedicht meer dan geslaagd.

Gim zei

We want more ! We want more !

;-)