woensdag 12 augustus 2009

Nee, bedankt!
.

Reclamecampagne gebruikte "Flamand" als scheldwoord. (bron Knack on-line) 12/08/2009
De nieuwe mobiele operator Mobile Vikings wilde het woord "Flamand" als belediging gebruiken in zijn Franstalige advertentiecampagne.
De reclamesector zelf reageert verbolgen. In het middagjournaal van La Une werd woensdag bericht over de heuse campagne. Ondertussen heeft Mobile Vikings besloten om de campagne ernstig bij te sturen.
"Gratuit, c'est pour les connards" ("Gratis, dat is voor stommelingen") of "Gratuit, c'est pour les Flamands" ("Gratis, dat is voor Vlamingen") zijn de slogans die Mobile Vikings op affiches en bierviltjes had laten drukken.
Op datzelfde thema wordt ook gevarieerd met andere scheldwoorden zoals "varkens", "sletten" en "sukkels".
In Vlaanderen pakt de operator overigens uit met eenzelfde campagne waarbij Nederlanders geviseerd worden.
De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) is allesbehalve opgezet met de beledigingen en heeft de operator aangemaand om drie van de tien slogans te verwijderen. Concreet gaat het over die waarin Vlamingen, Nederlanders en "les jeannettes" of homo's te kijk worden gezet. Koen Delvaux van Mobile Vikings liet woensdag weten dat de operator zich neerlegt bij de vraag om de drie slogans te verwijderen. (TIP)

3 opmerkingen:

E.R. zei

ja, volgens de JEP mag je "jeanettes" niet gebruiken en ook niet "Hollanders" maar "sletten" is wel ok!!

Suzanne zei

"Gratuit, c'est pour les Flamands" ("Gratis, dat is voor Vlamingen")
Dus vlamingen: niet aanschaffen!

Anoniem zei

Ik ga er zeker geen kopen, maar zonder die slogan had ik er ook geen gekocht. xxx
Muriel