donderdag 22 september 2011

EEN VELD VAN / VERWILDERDE ROZEN

Hommage aan de kunstschilder en graficus Willie Cools door diverse dichters.
PUBLICATIEDATUM: OKTOBER 2011.
Gedichten naar aanleiding van schilderijen van de Vlaamse kunstschilder en graficus Willie Cools (1931-2011). Een hommage. Dichters: Richard Foqué, Theo Slachmuylders, Thierry Deleu, Suzanne Binnemans, Nicole Van Overstraeten, Ferre Denis, Tony Rombouts, Erwin Steyaert, Rose Vandewalle, F.A. Brocatus, Ulrich Bouchard, Hannie Rouweler, Frank Decerf, VPM bio, Roger Nupie, Joris Iven, Marije Kos, Guy Commerman en Begga Mariën.

“Willie Cools schildert uitbundige taferelen op grote bladen papier in een al even uitbundig coloriet van rood en geel en groen met witte sluiers van achtergrond of overlapping. Meestal beeldt hij personages uit, vrouwelijke bij voorkeur met een heerlijk onbevangen lichaam dat weliswaar minder aan de werkelijkheid dan aan een dominerende gedachte beantwoordt. Er treden inderdaad vervormingen op die duidelijk refereren naar een persoonlijke benadering van de thematiek of van de sfeer. Die vervormingen zijn echter ook de functie van het ritme van de aanwezigheden. De kunstenaar gaat vrij ver op dat vlak en toch slaagt hij er wonderwel in een intern evenwicht te bewaren, een vormelijke elegantie in stand te houden
Zijn figuren voeren vaak een vreemde dans uit; zij bezitten bijwijlen iets animaals. Hun gestalte is duidelijk meer ideëel dan realistisch hoewel het oog best kan genieten van hun zinnelijke vormentaal. Ritme en gestalte hebben iets onwezenlijks dat tevens sublimerend overkomt.
(HUGO BRUTIN)

Verzorgde gebonden uitgave (40 blz).
Crèmekleurig papier.
Boekwebsite: www.lulu.com/content/1106620
De bundel is vooraf te bestellen voor € 16 (incl. verzendkosten binnen België en Nederland)
Leverbaar: november a.s.
info@demerpress.be

3 opmerkingen:

Een vriend... zei

Ik las bij u ook de aankondiging van het boek rond Willie Cools. Omdat ik destijds in binnen en buitenland heel wat tentoonstellingen voor hem regelde en ook enkele edities over zijn werk uitgaf, beschik ik nog over een flink pak originele en gesigneerde werken van hem (etsen, tekeningen, zeefdrukken).

Hannie zei

Suzanne: ik heb wel interesse in een gesigneerd werk, zeefdruk. Graag laten weten wat hiervan de prijs is.

Ik veronderstel dat meer mensen, die aan de bundel bijdroegen, belangstelling hebben. Ze kunnen contact met je opnemen, bij belangstelling!!

Hannie

Suzanne zei

Hannie,
Ik heb het doorgegeven, de werken bevinden zich niet bij mij, dus zou de vriend ze eerst opsturen, dan kan ik meer
details geven.
Ik laat zeker meer weten, het is iemand die Willy héél goed gekend heeft maar persoon blijft liever anoniem.
Ik sta evenwel voor hem in.
Suzanne.