dinsdag 14 december 2010

Mijn bijdrage aan 'protestgedichten' pagina 37

KINDERMISBRUIK


Misbruikt, het staat in haar geest
getatoeëerd
we noemen haar Sofie, want mama
wil ze niet horen
Soms speelt en lacht ze met ons,
dat duurt nooit zo lang als de tijd
die ze doorbrengt starend naar
onzichtbare demonen
We moeten haar begrijpen zegt papa
lieve stille meisjes


Zweer, riep ze dat jullie nooit
met een man alleen zijn
mannen zijn monsters
Zus is nooit bang, papa is een man,
Arne ook en die is lief
zei dat ik het mooiste haar had en…
Sofie sprong op Zus af, waanzin blonk
in vurige ogen
Greep de lange haren en de schaar
knipte tot bloedens toe alles af


We gilden alle drie
mannen kwamen en namen Sofie mee
Papa zegt het is nodig dat mama een
tijdje rust
vergeef haar, verleden vloeit samen
met heden, maakt haar ziek
Ze is nooit kind geweest
amper vijf jaar oud wist ze dat
ze haar handje niet in de hand van
een volwassene kon leggen


Suzanne Pyra


http://puindesaanstoots-17.blogspot.com/2010/12/over-alles-wat-niet-deugt.html

11 opmerkingen:

Christel zei

Lieve Suzanne,

Meisje, prachtig gewoon, wat een gevoel bereik je met deze kleine woorden, ik heb het er nog koud van. Doe zo verder............

Christel

(sorry dat ik reageer via mail, maar hier op het werk kan ik niet anders, er is enkel mogelijkheid via deze weg)

Leonard zei

Hallo Suzanne,

Wat een kwaliteiten. Je hebt wel uw roeping gemist hoor. Je bent ook te vroeg uit de gevangenissen vertrokken want in Gent, Brugge en Oudenaarde worden onder impuls van de moreel consulenten, poëzieavonden georganiseerd. Dat zou iets voor u geweest zijn.

Leonard

Fernand zei

ik neem aan dat vreugde nu zegeviert in huize suzanne.p, en het is terecht!

Succes toegewenst vanwege fernand,

E. D. zei

Verdomd mooi, Shoshan, vooral dat eerste.

Je bent zeer gevoelig, en hebt veel levenservaring, jij, en niet altijd de gelukkigste soort vrees ik.

Marleen zei

Amai Sue, je hebt je zelf nu echt wel bewezen he! Ofschoon het thema (van de ganse bundel) wel wat droevig is staan er veel goede gedichten in, de jouwe moeten in geen geval onder doen, je bent een ware dichteres. Morgen ga ik verder en opnieuw lezen, ik vind dat je een gedicht meermaals moet lezen, beetje zoals je een schilderij ook meermaals moet bekijken.

Marianne zei

Kwam daarnet thuis van mijn werk, maakte de brievenbus leeg (want Senne vergeet dat altijd ) haha...

Wat was ik blij toen ik je postpakket zag, (herkende direct je geschrift)
Vlug opengemaakt, alles kon wachten.... en...waw !!! Wat een mooie gedichten heb jij geschreven!!!
Tging door merg en been, kippevel
en toch is het realiteit hé,jammergenoeg !!!!

Ik ben héél trots op mijn tante zulle !!! (was ik altijd al hoor)
Straks effe tijd maken om nog wat verder in de bundel te bladeren
je hebt me er énorm blij mee gemaakt!!!

Dikke knuffel
je nichtje Marianne die héél véél respect voor je heeft.

letterpodium (2 reacties) zei

#2 Beaglefan 15-12-2010 10:13
De werkelijke oorzaken benoemen we niet. We hebben met zijn allen blijkbaar wat beters te doen. Was opgroeien in het verleden een vormingsproces, nu is het een traumatische ervaring. Situ


#1 droomster 14-12-2010 22:45
Ja Suzanita,
achter menige voordeur,
sluimert een keten van verdriet
erg aangrijpend schrijven.
warme groet loes

letterpodium (3 reacties) zei

Vorige reacties op letterpodium waren voor gedicht "Pierre"
Volgende voor"Kindermisbruik"

#3 switi lobi 15-12-2010 13:46
Oef.. levenslang kinderleed.. Het draagt zich over in haar erfenis.
Indringen geschreven suzanita


#2 Beaglefan 15-12-2010 10:16
Het gezin bestaat niet meer. Situ


#1 droomster 14-12-2010 22:10
Heftig dit ge en beschreven!!
Door zo'n kindertrauma blijven,
levenslange littekens zichtbaar,en komen ondanks verwerking, vaak weer opnieuw tot bloeden.

warme groet loes

Niel en Wim zei

Wim Hofman Parels zijn nog treuriger dan steentjes.

Niel Mertens Ja, dat klopt Wim.
De dichtbundel is zeker waard om lezen, zoals meestal recht uit hart en ziel geschreven, soms rauw, soms teder.
De gedichten zijn tijdloos, niet specifiek voor België, ook voor Nederland, eigenlijk voor de ganse wereld wel vind ik.
Protest nu en dan is soms nodig, niet te veel, maar ook niet te weinig.
In deze koude korte-van-licht-dagen is protest in onze boekjes soms heilzamer dan op de straat he.
Fijne reactie van jou. Thx.

Marlo zei

Marlo over "Pierre"

Marlo Broekmans: Heel verdrietig, Suzanne.

Suzanne Pyra: Dan lieve Marlo is het doel bereikt.

Marlo Broekmans ... neemt het meisje even in haar armen.....wiegt haar...zingt en vertelt een heel mooi verhaaltje.

Odette zei

Ben zeer blij je te mogen lezen en je te feliciteren met je mooie spirituele prachtig geschreven gedichten Suzanne!
Ik draag je in mijn hart en hoop nog veel van je dichtbundel te kunnen genieten...... een prachtig geschenk die ik koester!