maandag 23 januari 2012

Mijn facebook-gedicht


Facebook
.
Zorgvuldig gedrapeerd rood-wit geblokt
kleed als achteloos neergevallen
pluizig zilveren bolletje kitten naast
verwonderd kijkende pup
wensen je een goede dag.

Voor je het verteerd hebt stokt je adem
foto van een gruwelijk mishandeld dier
een fait divers over de moord op een driejarige

Scrollen… tot…
Een prinsesje mooier dan een levensechte pop
stralende glimlach, witzijden jurk
opa met vier kleinkinderen, trots en geluk
elk kind zou er eentje moeten hebben.

Petities tekenen dagelijkse kost
blij als het resultaat boekt
waar is het leuk-knopje

Grappige video’s superleuke dieren
ontroerende muziek
je ontdekt poëzie in statussen
meeleven met hen die aan huis gekluisterd
anderen moed toe wensen

Verbaasd lezen hoe politiek mensen
verdeelt doornen sterker dan de roos
armen eten brood van de doden

Prachtige schilderwerken gemaakt
door virtuele vrienden
aangeprezen boeken die je even
de reële wereld doen vergeten
notities lezen een zweem van jaloezie

Vreemd te voelen dat je ze mist
onbewust hecht je je aan
je virtuele boeket.

Suzanne

6 opmerkingen:

Harold zei

Zo is het leven, ook virtueel raakt het je, net als dit gedicht. Dank je, we delen emotie en daar kan geen mens, virtueel of manueel iets van afbreken.

David zei

Dit maakt m'n maandag goed, prinses!

David

Erre zei

Ja, je maakt steevast grote vooruitgang. Dit intiem gedicht doet me plezier. Er valt veel in te herkennen.

Twee vingertjes:
1. "politiek mensen verdeeld" is vermoedelijk bedoeld als "verdeelT".
2. het woord "reële" in "reële wereld" zou ik weglaten. Inhoudelijk is het overbodig en qua klank vloekt het met de rest van het taalgebruik.

Sorry voor dit onderwijzersgedoe.

Odette zei

Mooi gedicht! Virtueel kiezen wij ook onze vrienden Suzanne,zoals ik je heb leren kennen en je vriendschap deel!
Groetjes Odette

Suzanne zei

Verdorie Erre, klopt, en zeggen dat het gedicht al gepubliceerd werd en niemand heeft er acht op geslagen, heb ondertussen de 'd' veranderd in een 't'.
S.

Anoniem zei

Het is een prachtig gedicht Suzanne, en eens een foutje maken, ach, beschouw het gewoon als dichterlijke vrijheid:-)Ik ben niet echt een kenner van poëzie maar mooi is mooi mijn gedacht, ik vind dat dit gedicht (net zoals ook al veel andere die je geschreven hebt) gerust mag uitgestald, gepubliceerd worden tussen de groten van Vlaanderen en Nederland. Het klinkt bij tijd en wijle een beetje weemoedig maar er zit ook gemoedelijkheid in, vriendelijkheid.Je hebt het in je en ik hoop dat je er nog bij leven en welzijn ooit de vruchten zal kunnen van plukken...Ik sluit me bij de mening van Erre aan als hij zegt 'een intiem gedicht' en 'er valt veel in te herkennen'. Marleen