donderdag 28 april 2011

Oeps... foutje.

Reve, overleden in 2006, ligt begraven in Machelen
Er staat een fout op een monument voor de Nederlandse schrijver Gerard Reve in het Vlaamse Machelen. De tekst op de herdenkingsmuur, het Reve-gedicht 'Credo', bevat een woord dat niet in het origineel staat.

Gerard Reve's Credo: 
de juiste versie:
Niets te verwachten, niets te hopen:
er rest mij niets dan duisternis en Dood.
Ik zie het, maar ik wankel niet: wie Gij ook zijt,
U heb ik lief, met heel mijn hart, met al mijn Bloed
.
Dat heeft een woordvoerder van de gemeente Zulte donderdagmiddag toegegeven.
Reve-liefhebber André Degen constateerde als eerste dat er een fout zit in de tweede regel van het gedicht, dat is opgenomen in de bundels Het zingend hart en de Verzamelde gedichten.
Volgens beide bundels luidt de tweede zin 'er rest mij niets dan duisternis en Dood', terwijl op het monument in Machelen 'niets anders' staat.
Het gemeentebestuur zoekt uit hoe de fout kon ontstaan en wie ervoor verantwoordelijk is. Het college van burgemeester en wethouders buigt zich begin volgende week over de kwestie.
Het monument, dat staat op het gerenoveerde dorpsplein, is afgelopen maandag onthuld. Reve overleed in 2006 en woonde tot 2004 jarenlang in het Vlaamse dorp.

Geen opmerkingen: